Az indoklás pedig nem is lehetne egyértelműbb: a statisztikák szerint azok a szervezetek, amelyek külföldi kormányok pénzéből tevékenykednek Izraelben, diszkriminatívan járnak el abban a tekintetben, hogy munkásságukat mely humanitárius kihívások orvoslására áldozzák. Mi több, az efféle szervezetek – valamilyen kifürkészhetetlen oknál fogva – nem élveznek az izraeli állampolgárok részéről sem politikai, sem anyagi értelemben vett számottevő támogatást, ennél fogva felmerül esetükben a társadalmi igény jogosságának kérdése.
Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy a tervek szerint a kormány beiktatásától számított 180 napon belül elfogadásra kerülő javaslat – a helyi ellenzék és Izrael-kritikus nemzetközi establishment állításai ellenére – egyáltalán nem lehetetleníti el az efféle szervezetek jövőbeni működését. Sőt, csupán annyiban érinti azok külföldi kormányoktól érkező bevételeit, hogy azok egy része, különadó formájában az állami költségvetés részévé válik.
Természetesen naivitás lenne azt állítani, hogy e javaslat alapvetően egy költségvetési kérdés tárgyát képezi. Ugyanis egyrészt e javaslat fundamentumait a már 2016-ban elfogadott transzparenciatörvény szolgáltatja, másrészt, amennyiben a Kneszet megszavazza az előterjesztést,
szinte kivétel nélkül baloldali „jogvédő”, valamint Izrael nemzeti érdekeivel sokszor ellentétes napirendet hirdető szervezetek lennének kötelezve,
hogy a külföldi kormányoktól származó bevételeik után különadót fizessenek.
Csakhogy a kezdeményezés lényegi része éppen ebben rejlik, miszerint egy szuverén államnak joga és eljárási hatásköre is van abban a kérdésben, hogy a saját területén miként szabályozhatja, illetve felügyelheti azon szervezetek sok esetben társadalmi kohéziót megbontó tevékenységét, amelyek deklaráltan nem a hazájuk, hanem egy-egy külföldi ország vagy nemzetközi szervezet érdekeit képviselik.
Ráadásul a politikai, valamint társadalmi önrendelkezés egyik alapvető garanciájaként is értelmezett kezdeményezés a nyugati világban egyáltalán nem számít új keletűnek Példának okáért az Egyesült Államokban 1938 óta szabályozzák a külföldi megbízók által az Államokban politikai vagy társadalmi feladatokat betöltő személyek, illetve szervezetek nevében tevékenykedő aktorok mozgásterét. Az ún. FARA (Foreign Agents Registration Act) törvény a külföldi ügynökök regisztrációját, majd azok bizonyos periodikusság alapján történő pénzügyi beszámolóját írja elő,
valamint azt is, hogy a tervezett tevékenységükről részletes dokumentációt nyújtsanak át a legfőbb ügyész számára,